Geoblog.pl    qualo    Podróże    Jedno oko na Maroko...    Ali ben Youssef Medersa

Ali ben Youssef Medersa

Maroko
Maroko, Marrakech

Dziś ostatni dzień naszej wycieczki. Jakość śniadania bez zmian... typowo francuskie. Próbuję dogadać się z aktualną opiekunką domu, że chcielibyśmy zostawić rzeczy w pokoju do 15, bo samolot mamy o 17. Teoretycznie wszystko zrozumiała i potwierdziło wymownym Oui, ale w praktyce zaraz po 11 pytała czy już jesteśmy spakowani i opuszczamy pokój. No cóż, nici z prysznica przed odlotem, ale udaje nam się i tak zostawić bagaż w Ryadzie. Poszliśmy znów w labirynt Mediny w kierunku Medersy - taki koledż, gdzie wykładają teologię, prawo czy arabistykę (wejściówka 50 dinarów + 10 za muzeum). Założona została w XIV wieku i była największą i najbardziej znaną instytucją tego typu w całej północnej Afryce. Bardzo ładny dziedziniec i bardzo ładne pomieszczenia. Kilkuwieczny akademik zrobił na nas duże wrażenie, w sumie nie mniejsze niż sala wykładowa na powietrzu. Wszystko bardzo ładnie wykończone w mozaikach i drewnie.

Przyszedł czas na zakup pamiątek z podróży. W sukach kupujemy skórzane baleriny i ceramikę. Oczywiście nie obyło się bez targowania, ale po 9 dniach i przejechaniu 1500 km już się co nieco wiedziało. talerzyk początkowo wystawiany był za 200 dinarów. Po kilkukrotnej próbie wyjścia ze sklepu z informacją, ze idziemy szukać u konkurencji, że nie mamy pieniędzy itd cena kończy się na 100 dinarach (50% mniej). Chwilę później to samo jest z butami. Cena wyjściowa 200 dinarów jednak nie było czasu na biadolenie, więc powiedziałem gościowi wprost, że od tygodnia jesteśmy w podróży, że widziałem takie same kapcie w Agadirze i Fezie. W Agadirze kosztowały 60 dinarów, w Fezie 80 dinarów. Tu jest Marrakech i rozumiem, że musi być trochę drożej, więc nie dam więcej niż 100. handlarz próbuje jeszcze 150, 120, ale ostatecznie widzi, że nie ma o czym ze mną pogadać kończy na 100. Pewnie dało by radę zbić jeszcze bardziej, ale w pełni skórzane baleriny za taką cenę to całkiem nieźle.

Do Ryadu wracamy na około 14:00. Szukamy apteki, bo nasz kolega Borsuk poprosił o przywiezienie paru sztuk preparatu o nazwie Angispray. Ponoć dobry na gardło i takiego środka z takim czynnikiem aktywnym to u nas w Polsce nie ma. Jest tylko mały problem... około 13 zamknęły się wszystkie apteki... Nic to, wracamy po bagaże i jedziemy na lotnisko (50 dinarów). Rzutem na taśme siadamy jeszcze w barze by zjeść ostatni posiłek w Maroku. Znów na strzał iddą dania z grilla: kebab i kurczak... I znów zostajemy naciągnięci na sałatki... I znów płacimy 180 dinarów. A kucharz to normalnie taki berberyjski chińczyk :) Ciekawą herbatę zrobił - bardziej smakowała szałwią niż miętą. Po posiłku do taksówki i zza jej okien ostatni raz rzucamy okiem na zatłoczone ulice Marrakechu. Za parę godzin będziemy w cywilizacji... tylko czy jest nam ona potrzebna?

Na lotnisku udaje nam się jeszcze znaleźć otwartą aptekę, więc dokonujemy niezbędnych zakupów. Jest też kilka sklepów z fixed price z całkiem dobrymi cenami wyrobów artystycznych w stosunku do suków z mediny. Jeszcze parę zakupów, jeszcze wypełnienie świstka wylotowego (ten sam co na wlocie), odprawa bagażowa, bezpieczeństwa, paszportowa i wracamy do domu. Wylatywaliśmy o 17:15 z Marrakechu przy temperaturze +40 stopni. Lądowaliśmy w Berlinie o 22:30 przy temperaturze +12 stopni! Easy Jet...ZAWRACAMY!!!